Stichting Weerklank

Stichting Weerklank is opgericht in 1988 na het eerste congres voor en door Stemmenhoorders in 1987. Op dit congres deelden stemmenhoorders hun ervaringen en ze besloten zich te verenigen. Er kwamen ook zelfhulpgroepen tot stand: Stemmenhoorders helpen elkaar en praten over problemen die het horen van stemmen met zich meebrengt. Stemmen horen en andere bijzondere zintuiglijke ervaringen kunnen te maken hebben met iemands levensgeschiedenis. Lotgenoten en therapeuten kunnen helpen om deze ervaringen begrijpelijk en hanteerbaar te maken.

Het doorbreken van het vooroordeel ”stemmen horen is gek of psychiatrisch ziek” draagt bij aan betere hulpverlening en zorgt voor meer begrip en respect. Praten over eigen ervaringen kan helpen om mensen uit hun isolement te halen, ze vinden weerklank bij elkaar. Het delen van ervaringen met hulpverleners heeft ook geleid tot betere hulpverlening.

Voor wie?
Stichting Weerklank bestaat uit mensen die stemmen horen en/of andere bijzondere zintuiglijke ervaringen hebben. Weerklank is er ook voor familie en vrienden en voor hulpverleners.