Vincent Sjoerd Swierstra

Druk

april 2017

Vincent Sjoerd Swierstra schreef een boek over zijn stemmenhoren en hier werd een korte film over gemaakt gemaakt.

De Magiër, memoires van een dwaas

Vincent heeft een druk leven. Hij brengt flyers rond voor de Melkweg, is voorzitter van de studievereniging van Culturele Antropologie en maakt muziek. Hij wordt een bekendheid in de straten van Amsterdam. Door zijn studie Hermetica, de geschiedenis van de westerse esoterie, raakt hij geobsedeerd met het vinden van een universele waarheid die alle spirituele stromingen kan verenigen. Als de wereld zijn magie ontdekt, wordt hij ineens gezien als de nieuwe Messias. Hij moet alle zeilen bijzetten om zijn rol te vervullen.

Tot zover de flaptekst van het boek De Magiër. Vincent schrijft het boek in de ik-vorm, beschrijft een periode in zijn leven volledig vanuit zichzelf. Er komen geen objectieve, relatieverende passages in voor. Op deze manier beleeft de lezer in directe zin hoe het is om langzaam gedachten te ontwikkelen waarmee iemand verder van de werkelijkheid af komt te staan, zonder dit te merken. De gedachten lijken zo logisch, er lijkt niets aan de hand. Bij andere mensen, in zijn omgeving, op televisie, hoort Vincent dingen die hij met zijn eigen leven in verband brengt. Langzamerhand wordt het steeds onwaarschijnlijker dat de dingen die Vincent hoort ook in werkelijkheid zo zijn. Het proces wordt heel langzaam opgebouwd, heel mooi van binnenuit beschreven. Vincent merkt dat hij een steeds bekender personage in Amsterdam wordt, een steeds belangrijker persoon, tot hij zichzelf als messias gaat zien. En dan gaan we als lezers toch echt twijfelen.

Bij een psychose is het niet zo dat de persoon in kwestie denkt dingen te beleven die er niet zijn, die persoon weet zeker, is er heilig van overtuigd dat die dingen er wel zijn. Wie wil weten hoe iemand langzaam in een psychose raakt, leze dit boek. Het is erg goed geschreven en erg overtuigend.

Stemmen van Vincent
In deze korte documentaire wordt een inpressie gegeven van wat het is om stemmen te horen. Dat is beslist informatief. Ook wordt een beeld gegeven van gesprekken met behandelaren en het soort vragen die deze stellen.  De film had wat mij betreft wat langer mogen duren, om de problemen wat verder uit te spitten. Stichting Weerklank is medeproducent van deze film.

Het boek De Magiër kan hier worden besteld.