E-learning ‘Stemmen horen begrijpelijk maken’

Stemmen horen komt bij 10% van de bevolking voor. De meeste stemmenhoorders hebben geen last van hun stemmen of hebben er zelfs baat bij. Binnen de GGZ zie je echter dat het merendeel van de stemmenhoorders hieronder gebukt gaat. Ze blijven bijvoorbeeld bang voor hun stemmen, voelen zich gedwongen uit te voeren wat de stemmen hen opdragen of raken er op z’n minst verward door. Dat kan anders.

Een van de doelen van Stichting Weerklank is dat zij bijdraagt aan het verbeteren van hulpverlening. Dit door hulpverleners kennis te laten maken met de Maastrichtse benadering, een herstelgerichte benadering rondom het horen van stemmen. Wij willen immers niets liever dat stemmenhoorders leren omgaan met hun stemmen en dat zij leren niet meer bang te zijn voor de stemmen. Dankzij subsidie van ZonMw hebben wij in het afgelopen jaar hiervoor een e-learning kunnen ontwikkelen.

 

Stichting Weerklank en de Stemmenpoli in Alkmaar hebben in samenwerking met GGZ Ecademy en Inbrain (de bouwer van het platform) de e-learning ‘Stemmen horen begrijpelijk maken’ ontwikkeld. Vanaf januari 2024 is deze e-learning voor iedereen kosteloos beschikbaar. Geweldig toch?

In samenwerking met de Listeracademie hebben wij deze e-learning getest. Wij hebben na het vrijkomen van de 1e versie de e-learning nagekeken. Hiervoor waren 3 dagdelen gepland met 4 hulpverleners (een psychiater van BuurtzorgT, een GZ-psycholoog van Altrecht, een verpleegkundig specialist van de Stemmenpoli van het UMC Utrecht, een pso/ervaringsdeskundige van het Steunpunt Stemmen Horen in Nijmegen) en 4 ervaringsdeskundigen die bekend zijn met de Maastrichtse benadering. De deelnemers waren gedreven en reuze enthousiast. Hierbij kwamen nog enkele verbeterpunten naar voren. Ik ben ervan overtuigd dat we met zijn allen voor velen een goed product hebben neergezet.

De opzet van deze e-learning is dat je deze alleen of in tweetallen kan doen. Om met de opdrachten tot een verdieping te komen bij voorkeur in tweetallen, samen met een stemmenhoorder.

De behandelaar kan samen met een cliënt deze e-learning in een behandelsetting doen. Deze behandelaar krijgt na de toets ook nog accreditatiepunten. Ook kan een stemmenhoorder samen met een partner aan de e-learning deelnemen. Zo wordt het horen van stemmen binnen een relatie makkelijker bespreekbaar gemaakt. Ook ervaringsdeskundigen binnen herstelacademies kunnen samen met een stemmenhoorder de e-learning volgen. Deelnemers krijgen hiermee tools in handen om stemmenhoorders te faciliteren. Decennialang hebben stemmenhoorders, naasten en hulpverleners geleerd deze stemmen structureel te negeren of deze te dempen met psychofarmaca. Uiteindelijk heeft dit bij velen geleid tot het chronisch worden van het ziektebeeld. Dat is erg triest. De doorsnee hulpverlener heeft anno 2024 nog steeds een handelingsverlegenheid als het op stemmen horen aankomt

In de Generieke Module Stemmen horen, staat de Maastrichtse benadering vermeld, maar wordt in de praktijk nauwelijks gepraktiseerd. Bij GGZ Ecademy zijn meer dan 90 GGZ-instellingen aangesloten. Deze module geeft een enorm bereik aan de Maastrichtse benadering, zodat hulpverleners, stemmenhoorders en naasten kunnen leren omgaan met stemmen horen.

 

Gratis account

Vanaf februari 2024 is deze e-learning ‘Stemmen horen begrijpelijk maken’ voor iedere hulpverlener, stemmenhoorder en naaste kosteloos te volgen. Je kan bij GGZ Ecademy (https://ggzecademy.nl/) een gratis account aanvragen. Op deze website kan je terugvinden hoe je dat doet.

Heb je vragen over deze instructie of loop je tegen problemen aan, stuur dan een e-mail naar support@ggzecademy.nl

Let op: werk of studeer je bij een organisatie die is aangesloten bij GGZ Ecademy? Laat je dan informeren bij je eigen organisatie, hoe je dit product toe kan voegen aan je portaal.

ggzecademy.nl/product/stemmen-horen-begrijpelijk-maken

Vraag een gratis account aan!

ggzecademy.nl/

Ga naar onze pagina. Je vindt daar ook de oefeningen

naar de pagina