Dirk Corstens, psychiater en regiebehandelaar op de Stemmenpoli Alkmaar, is consultatief beschikbaar bij lopende contacten.

Hij is vanaf 1992 intensief betrokken bij onderzoek naar stemmen horen, bij de ontwikkeling van methodieken om stemmenhoorders te helpen, bij het opzetten van netwerken voor stemmenhoorders en betrokkenen (via Intervoice, nu vice-voorzitter van de board), superviseert therapeuten in Manchester bij een door hem ontwikkelde en door hen doorontwikkelde aanpak door gebruik te maken van praten met de stemmen.

Stemmen horen komt vaak voor, net zo vaak als dyslexie. Het wordt pas een probleem als de stemmen vervelend zijn, of bedreigend, of als ze continu tegen je praten.

Psychiater Dirk Corstens leert mensen met stemmen om te gaan. Hij legt uit wat stemmen zijn, en wat ze willen.

Als jij of een van je geliefden de ggz in rolt, kom je in een totaal andere wereld. Er zijn weinig hulpverleners die je de weg  wijzen hoe met stemmen om te gaan. Terwijl je zelf mogelijk bang bent van de stemmen, misschien behoefte hebt snel wegwijs gemaakt te moeten worden, want de beslissingen die iedereen voor jou, om je heen anders neemt, zijn van levensbelang. De ene instelling houdt er nog al eens totaal andere ideeën op na dan de andere.

• Welke ervaringen heb jij, met wat je hielp met het omgaan van stemmen?