steunpunt stemmen horen Leiden e.o. is ook aanwezig met een workshop “boomwhackers”

Neurodiversity Pride Weekend in Sleutelstad Leiden!

Vier neurodivergentie met een programma van drie dagen gevuld met gratis activiteiten in onze Sleutelstad! In het weekend van 14, 15 en 16 juni vieren we de positieve kracht van neurodiversiteit en omarmen we de andersheden van neurodivergente mensen.

Tijdens deze 7e editie van dit evenement staan we stil bij de talenten die wij als NDers hebben. We organiseren talloze activiteiten, bundelen onze krachten en omarmen onze unieke eigenschappen. Speciaal ontworpen door en voor neurodivergen en onze bondgenoten. Mis dit unieke 3-daagse programma in Sleutelstad Leiden niet!

Doe mee!

Op 14, 15 en 16 juni 2024 vindt de volgende Neurodiversity Pride Weekend in Leiden plaats. We zijn volop bezig om een uniek programma te organiseren in Leiden en daarbij kunnen we jouw hulp goed gebruiken. Of het nu gaat om het delen van onze posts, het bijwonen van onze activiteiten, het organiseren van evenementen, het deelnemen aan workshops, het bieden van extra ondersteuning op de dagen zelf, het delen van expertise en ervaringsdeskundigheid, het tonen van de vlag aan uw gebouw of bureau, het geven van onze lessen over neurodiversiteit of het meedoen aan onze NeuroSpicy workshops, alle vormen van ondersteuning zijn welkom!

Wat is Neurodiversiteit?

Neurodiversiteit is een concept dat verwijst naar de diverse manieren waarop breinen functioneren, de wereld waarnemen en begrijpen. Het benadrukt het belang van het erkennen en waarderen van de unieke sterke punten en capaciteiten die voortkomen uit neurologische variaties.

Het pleidooi voor het bieden van de benodigde ondersteuning en component aan neurodivergenten, zodat zij kunnen gedijen in een samenleving die doorgaans is afgestemd op mensen die aan de norm voldoen. De kerngedachte achter dit concept is dat deze diversiteit van onschatbare waarde is voor de enorme samenleving, zelfs wanneer deze afwijkt van de conventionele norm.

Autisten, ADHD’ers, hoogbegaafden, mensen met OCS, dyslectici (en vele andere neurodivergente groepen) beschikken allemaal over unieke denkpatronen, en hun diversiteit en individualiteit verrijken de wereld op vele vlakken.

Het is essentieel om te erkennen dat neurodivergente individuen iets bijzonders te bieden hebben, en met mogen zij hun eigen identiteit omarmen. Door middel van Neurodiversity Pride wordt hier aandacht aan besteed, zowel individueel als gezamenlijk.