Anderhoofd

een coproductie met Opera Zuid

Operatheater over de zin van de waanzin

Ik tel. Ik tel de stippen op mijn trui. Ik tel de streepjes op mijn broek. Ik tel de mensen in de supermarkt. Ik tel de mensen buiten op de stoep. Ik tel mezelf.

Tussen alle andere mensen raakt Anderhoofd verstrikt in een wereld vol ideeën, regels en interpretaties. De werkelijkheid vertroebelt langzaam en geleidelijk verliest Anderhoofd de grip op wie die werkelijk is. Wat volgt is een zoektocht naar houvast.

De operavoorstelling Anderhoofd gaat over de noodzaak van tellen als je de grip op de wereld om je heen verliest. Over meetellen in een samenleving die een problematische verhouding heeft met jouw werkelijkheidsbeleving. De persoonlijke verhalen van bijna vijftien spelers, ervaringsdeskundigen op het gebied van psychose, worden verbonden met bovennatuurlijke personages uit opera’s van Henry Purcell en Philip Glass. In een eigentijdse opera komen de levensverhalen van de spelers samen met oude Engelse operatradities.

Workshops / Meet & Greet
Meer weten over de achtergrond en thematiek van de voorstelling. Zelf een aria zingen? Doe mee met de workshop! Of ga na afloop na een van de meet & greets. Kijk voor informatie en aanmelden op de website van De kracht van beleving >

Boek en podcast
Naast de voorstelling verschijnt er in oktober een driedelige podcast en een boek met de verhalen van de spelers.

Content Warning

ANDERHOOFD is een voorstelling met en over spelers die leven met een psychose. Heb je na het zien van de voorstelling vragen, of zit je ergens mee dan kun je altijd terecht bij de experts van www.Psychosenet.nl of www.wijzijnmind.nl

Onderlinge steun en zelfhulp
Stichting Weerklank biedt via ervaringsdeskundige vrijwilligers telefonisch en per e-mail hulp en onderlinge steun aan. Stichting Weerklank ondersteunt zelfhulpgroepen.