De rol van vroege ervaringen in het ontstaan van psychische klachten

Help ons te begrijpen hoe vroege ervaringen kunnen leiden tot het horen van stemmen:
Waarom gaan sommige mensen met nare ervaringen in het verleden wel stemmen horen en anderen niet?

The trauma – auditory verbal hallucinations relationship and the relative effect of dissociation and schema modes.
(De rol van vroege ervaringen in het ontstaan van psychische klachten.)

In deze studie onderzoeken Aisha Limpens (GIOS klinisch psycholoog) en Nienke Jabben (GIOS klinisch psycholoog/supervisor) hoe vroege ervaringen kunnen leiden tot het horen van stemmen. Ze doen dit in samenwerking met Dr. J. Lobbestael (associate professor, Section Clinical Psychology, Clinical Psychological Science, Faculty of Psychology and Neuroscience (Universiteit Maastricht) en Dr. D. van den Berg (Klinisch psycholoog/ senior onderzoeker, Parnassia /Vrije Universiteit in Amsterdam).

Het doel is om inzicht te krijgen in de vraag waarom sommige mensen met nare ervaringen in het verleden stemmen gaan horen en anderen niet. Daarom kunnen zowel volwassenen die stemmen horen als volwassenen die geen stemmen horen, deelnemen aan de studie. Er wordt gevraagd naar opvattingen en gevoelens over zichzelf en nare ervaringen die ze mogelijk hebben meegemaakt tijdens de jeugd, maar ook naar de inhoud van de eventueel aanwezige stemmen.

Zo hopen we de inhoud van de stemmen beter te gaan begrijpen om uiteindelijk ook betere behandelingen te kunnen ontwikkelen.

Het onderzoek bestaat uit het invullen van online vragenlijsten.
De werving is recent gestart.
Zowel cliënten als medewerkers kunnen meedoen.

Voor meer informatie zie: